Summa sidvisningar

tisdag 26 mars 2013

Ångest....

Hur kan man går framåt i sitt liv då maskerna har fallit och kvar finns endast ångest? Ta lugnande piller,men det hjälper bara en stund..... Ångesten kommer upp igen då piller har slutat verka! Ta dig i kragen säger man....men när kragen är helt utsliten hur gör man då? Jag vill veta varför jag har ångest,för det finns anledning till det! Men just nu låter jag bli att tänka på det och försöker bara att finnas till och göra mina dagliga sysslor tillsammans med ångesten.

2 kommentarer:

  1. Ångesten kommer när den kommer, den har ingen tidtabell eller klocka. Du kan aldrig förbereda dig inför ångesten. Det är bara att hänga med så gott det går. Ta sig i kragen? Ja, inte hjälper det om det överhuvud taget går. Ångesten kryper bara längre in innanför kragen. Göra något roligt? Hur ska det gå när alla tankar kretsar kring jobbiga känslor och all kraft behövs för att överleva? Vad göra då? Med huvudet vet jag att ångest inte är farligt, jag dör inte av det. I stället för att försöka tänka bort ångesten brukar jag känna på den. Var i kroppen sitter den? Smakar den? Luktar den? Hörs den? Syns den? Vågar jag tillåta att den finns där? Jag tycker inte om den men jag kan acceptera den, konstatera att Jaha, nu är det dags. Jag behöver inte förstå den, förstå varför den dyker upp. Att nysta i orsaker ger mig bara mer ångest. Lätt? Knappast, men rätt som det är återvänder det normala livet igen, Jag kan andas, Jag kan leva, Jag kan njuta av det som finns runt omkring mig. Gunilla

    SvaraRadera
  2. Väldigt klokt skrivet om ångest!
    Min ångest sitter precis nedanför stället där man gör hjärträddning och för mina inre ögon ser den ut som en stor svart sten och smakar så gammalt så!
    Tack Gunilla för dina kloka ord!Kyllikki

    SvaraRadera